Teatre-Museu de Salvador Dalí

El Teatre – Museu de Salvador Dalí de Figueres conté una gran col·lecció de pintures de l’artista, entre les quals hi ha algunes de les seves obres més famoses, però no és un museu en el sentit literal de la paraula. El museu és obra de Salvador Dalí, a qui va dedicar 13 anys de la seva vida.
L’any 1960, el recentment nomenat alcalde de Figueres, R.G. Rovira es va dirigir a Dalí amb una sol·licitud per donar el seu quadre al museu de la seva ciutat natal. L’artista, sense dubtar-ho, va exclamar: «Sí, no un quadre, sinó tot un museu!»

Com a base del futur edifici, Dalí va escollir el teatre de la ciutat Principal, que porta un quart de segle en ruïnes. La major part de la fortuna de Dalí es va gastar en tota la feina necessària, així com en subvencions destinades pel govern espanyol i donacions de molts dels seus amics. “Tota la meva vida ha estat un teatre” –va dir Salvador Dalí, així que va creure que no podia trobar un lloc millor per a un museu. Per cert, va ser aquí, amb 14 anys, on el jove Salvador va exposar per primera vegada una de les seves obres.

Galarina (1944 – 1945), Leda atòmica (1949), Galatea esfèrica (1952), Cadillac plujós, monument a Francesca Pujols. Aquí hi ha només algunes de les obres famoses de Dalí exposades aquí.

El teatre és un museu, una fantasmagòria d’espais on desapareixen fites espacials familiars.

Saló de les Obres Mestres – les creacions dels famosos predecessors del mestre: des del Greco fins a Marcel Duchamp. «Slave» de Miquel Àngel és negre. Rue de Trajan, Sala de Trajà, que porta el nom de la placa del carrer robada per Dalí a Cannes. Venus de Milo Dali: es distingeix de l’original per la «col·lecció» de caixes muntades per l’artista al cos de l’estàtua. Mae West Hall, una sala de cara on es pot admirar el famós sofà, fent ressò dels contorns dels llavis de l’estrella més controvertida de Hollywood.

El teatre és un museu, és un món de surrealisme construït a l’espai real. Un univers de l’absurd, un món de somnis, malsons i al·lucinacions.
Al principi, el museu es va convertir en un monument de tota la vida a l’extraordinària personalitat del gran desconcertador i la seva casa. Posteriorment, el Teatre-Museu esdevingué un mausoleu.
Salvador Félix Josinto Dalí, marquès de Púbol, que va abandonar el nostre món el 23 de gener de 1989 (el rei Joan Carles d’Espanya va atorgar aquest títol a l’artista l’any 1982 per la seva «excepcional aportació a la cultura espanyola») va arribar per enterrar-se aquí. La seva voluntat es va fer.

Adreça:

Figueres, Plaça Gala-Salvador Dalí, 5.

Horari d’obertura:

de l’1 de novembre al 28 de febrer de 10:30 a 18:00; de l’1 de març al 30 de juny de 9:30 a 18:00;
de l’1 de juliol al 30 de setembre de 9:00 a 20:00; de l’1 d’octubre al 30 d’octubre de 9:30 a 18:00 h.