Museu Arqueològic de Catalunya a Girona

El Museu Arqueològic de Catalunya a Girona té els seus orígens al Museu Provincial d’Antiguitats i Belles Arts, fundat l’any 1846 per la Comissió Provincial de Monuments, i per tant és un dels més antics de Catalunya. En el període de 1846 a 1857 el museu va estar ubicat en diversos llocs, fins que l’any 1857 es va instal·lar al monestir de Sant Pere de Galligants, on encara es troba i que li va donar el nom amb què és més conegut.

El primer material arqueològic prové principalment d’Empuries, procedent d’excavacions realitzades per la Comissió de Protecció de Monuments l’any 1846. El museu també disposa de làpides i escultures romanes de Gerundi, trobades en les obres que es van fer en aquell moment a la ciutat, per restaurar els danys causats durant la guerra de la independència. Altres exposicions que van arribar principalment a la segona meitat del segle XIX són epígrafs medievals trobats a la mateixa Girona. El museu conté tota la informació sobre la prehistòria i l’antiguitat (ibèrica, grega i romana) que no va ser enviada a Barcelona, ​​com l’estàtua dels Escolapi d’Empuries.

L’edifici que acull el museu és un dels exemples més impactants de l’arquitectura romànica catalana del segle XII. Es desconeix la data de fundació del monestir, però les referències documentals es remunten a finals del segle X. L’any 1836 va ser abandonat per la comunitat de monjos benedictins.
Des de l’any 1992, el museu forma part del Museu Arqueològic de Catalunya.

Adreça:

Girona, carrer de Santa Llúcia, 8.

Horari d’obertura:

De l’1 de juny al 30 de setembre de dimarts a dissabte de 10:30 a 13:30 i de 16:00 a 19:00, els diumenges i festius de 10:00 a 14:30;
De l’1 d’octubre al 31 de maig, de dimarts a dissabte de 10:00 a 14:00 i de 16:00 a 18:00, diumenges i festius de 10:00 a 14:30.